fredag 6 november 2009

Social media marketing talar till konsumenter, PR till journalister

Ford Motor tar social media på allvar. Ett talande bevis på detta är man utsett en Head of Social Media.

Han heter Scott Monty och intervjuades nyligen på konferensen Blogworld i Las Vegas. Intervjun finns i sann social media anda ute på You Tube. Monty är tydlig med att skilja på PR och social media. Ford har en PR-avdelning och den arbetar mot journalister. Montys avdelning för social media talar till konsumenterna.

Monty berättar gärna om den sociala mediakampanjen för lanseringen av nya modellen Fiesta. Ford sökte frivilliga testförare. 100 personer valdes ut till Ford Fiesta Movement, som fortfarande pågår. Förarna disponerar bilarna fritt och utför uppdrag under sex månader i utbyte mot att de bloggar, twittrar eller You Tube-filmar sina erfarenheter. Den virala effekten har varit god. 38 procent av huvudmålgruppen känner nu till varumärket Fiesta, redan före lanseringen.

Läs mer på http://www.xlntcommunication.se/social-media-marketing-talar-till-konsumenter-pr-till-journalister

1 kommentar:

  1. Ruskigt bra artikel!

    Kolla gärna in vad jag skriver om Social Media Maknadsföring på http://www.gamsun-media.se!

    SvaraRadera