fredag 14 augusti 2009

Social media - reklambyrå göteborg


Om de lyckats få in Thomas Alva Edison på Handelshögskolan, hade vi fått större och bättre stearinljus.

Edison - glödlampans uppfinnare - var en opolerad begåvning, som aldrig satte sin fot på universitetet. Under sin livstid tog han över 1000 patent, varav många var vetenskapliga genombrott. Exemplet Edison brukar dras för ekonomistudenter för att visa faran i stelbent och förutsägbart tänkande, och vådan av att inte ta idéer på allvar.

Länge var det ungefär så inom kommunikationsbranschen. En bra idé tjänade man inget på. Bättre då att lotsa in kundernas behov i den befintliga produktionen – stearinfabriken.

I dagens kärva tider ser vi effekten av det. Vissa förlorar jobbet, andra märker av hur snålblåsten drar in. Kan du inte arbeta snabbare? Kan du inte göra det billigare?

Någonstans måste det finnas en snubbe, en reklambyrå, en maskin som kan göra jobbet för halva priset. Gyllene tider för alla som viftar med den där prislappen som är så mycket lägre än alla andras. Missförstå mig inte nu. Det kommer alltid att finnas unga hungriga entreprenörer som ligger lägre i pris än konkurrenterna. Men det är inte det jag talar om.

Svenska företag har fortfarande svårt att inse värdet av en god idé.
Mer är bättre, anser man. Kvantitet är måttet. Reklamskribenter får idag höra att de producerar för lite. Att det är för få tecken per krona.

Starka idéer är grunden för allting.
Med en stark idé i bagaget , är man trygg vart man än reser. Och för kunden, betyder det att anlända till ökade intäkter.

Många reklambyråer vill inte ens ha produktionen. Framför allt inte hela produktionen. Kunder eller produktionsbyråer är idag lika bra som reklambyråer att på sköta administrationen och produktion. Faktum är att många kreativa människor gärna slipper sådant, för att istället koncentrera sig på idéerna.

Pre-press rummet - där originalarna stod vid ljusborden med skalpellen i hand – var förr en liten guldgruva. Idag är det mesta av detta automatiserat. Inga hindrar att kunder som vill, hanterar detta själva med lite assistans från reklambyrån.

Det praktiska hantverket kan lyftas ut till specialistbyråer av olika slag eller hanteras direkt av företagen i mindre, interna produktionsenheter.

Alla vi som jobbar med reklam, PR, kommunikation – kalla det vad ni vill – måste profilera oss som koncept, strategi och idéarbetare.

Vart sedan kunden vill ta detta, är kundens val.


XLNT Communication (Reklambyrå i Göteborg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar