fredag 21 augusti 2009

Säljcoach Max Söderpalm om varumärket Max Söderpalm



Namn: Max Söderpalm, 42
Bor:
Göteborg
Yrke:
Virtuell Coach, författare, förläggare
Bakgrund:
säljare, säljansvarig, säljande VD m.m. inom förlagsbranschen

Monday Morning Letter är ett lysande inspirationsexempel på social internetmedia som motor i en affärsrörelse. Bakom brevet står 42-årige göteborgaren Max Söderpalm. Han kallar sig virtuell säljcoach och predikar positivt tänkande och fokus på kundens vinst.

Om du frågar säljcoachen Max Söderpalm, så är dåliga tider de bästa tiderna. Tusentals svenskar får varje måndag morgon hans newsletter. Det innehåller alltid en ordentlig dos positivt tänkande.

Vad ingår i varumärket Max Söderpalm?
- Jag är i första hand författare, i andra hand inspiratör, i tredje hand förläggare. De tre sakerna måste samspela.

Vilken av de tre delarna är viktigast?
- Grunden i allt jag gör är mitt elektroniska nyhetsbrev ”Monday Morning Letter”. Det första numret gick ut januari 2008 till 30 personer. Nu har jag 15 000 läsare. Veckobrevet gjorde att jag fick läsare, som gav mig kontakter, som i sin tur gav mig föreläsningar. Det jag skriver är inga världsnyheter, men det ligger där på måndag morgon när du kommer till jobbet och tycker att allt suger. Lite inspiration när man som bäst behöver det.

Du har skrivit en hel bok om säljavslut. Fanns det ett behov för det?
- Ja tydligen. Det var det ämnet jag fick mest respons på. Min bok om avslut: ”30 sätt att göra affär” sålde 12 000 ex på 15 månader. Det är enorma siffror för en svensk managementbok. Säljböcker brukar vara tjocka som telefonkataloger och kapitlet om avslut brukar vara det sista. Man kommer av naturliga skäl aldrig dit. Jag börjar alltid med att läsa det kapitlet först.

Vilka principer vägleder ditt säljande?
- Försäljning handlar om att ta så många kontakter som möjligt på kortast möjliga tid, men samtidigt ta hand om dem maximalt. Man kontaktar kunder, man vårdar kundrelation och man gör affärer. Men man måste ha utveckling i det hela. Man måste växa som människa. Man måste träna positivt tänkande.
- Den bästa försäljningen hjälper andra människor att tjäna pengar. Man hjälper kunden att öka vinsten. När vårt märke står på boken, skall folk veta att de tjänar pengar på att läsa den.

Är det svårt att lära människor att sälja?
- Jag tror på tydlighet och att vara blixtkonkret. Om jag säger något, skall min elev skriva ned det ord för ord: ”Max säger så här”. Om min elev skriver ned vad jag säger och översätter det till sitt eget språk, då har jag kommit någonstans.

Du pratar en del om högtrycksförsäljning i dina böcker. Det är tydligen inte samma sak som att sälja i högt tempo?
- Högtrycksförsäljning är att ringa och tjata och säga samma sak om och om igen. Att sälja i högt tempo är att gå rakt på sak och att ta många kontakter. Säljer du med kundens vinst i åtanke – och detta bygger allt mitt säljande på – så kan du inte högtryckssälja. Du säljer därför att det skall bli bättre för kunden. Du måste få kunden att lita på dig. Då säljer du.

Du har slutligen skrivit en bok om att sälja i lågkonjunktur. Vad är det man gör annorlunda i en lågkonjunktur?
- I lågkonjunkturer sprider sig negativiteten. Inget är så mentalt nedbrytande för en säljare som när läget upplevs som svårare. Och då kan man ju välja mellan att köpa läget, och negga ner sig. Eller så kan man se det positiva. Om man då kan vända upp det hela, genom att ta attityden. ”Nu är det svårare att sälja och det är BRA, för då tycker alla andra att det svårare att sälja.

Hur menar du?
- Lågkonjunkturen får dina konkurrenter att tappa kundfokus och skära ned på verksamheten. Det är då du satsar det lilla extra. Dina konkurrenter har ju lämnat walkover och väntar på bättre tider. Okej, det är tuffa tider, du kanske får jobba extra. Men när marknaden vänder, vem är det som har ett försprång du eller dem?

Max Söderpalm
Prenumerera på Monday Morning Newsletter

---------------------------------------------------------------------

Vill du också nå ut med social internetmedia?
Behöver du arbeta upp din hemsida, ditt elektroniska nyhetsbrev eller dina elektroniska reklamkampanjer?
XLNT Communication kan sökmotoroptimering, webbsidesanalys och allt annat om hemsidan som kommunikationsnav.
Maila eller ring oss och låt oss berätta om hur du sparar tid och kapar kostnader på synergi mellan sociala internetmedia.
Eller låt oss framföra det vi är bäst på: idéer.
XLNT Communication, din partner för effektiv digital kommunikation på internet.

XLNT Communication (Reklambyrå i Göteborg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar